Ayam

Dah lama sebenarnya nak tulis pasal ayam ni. Kisahnya bermula emm dah lama dah aku perhatikan ayam ni. Bila orang tengah laju bawak motor, baik-baik ayam-ayam ni kat tepi jalan bila time orang lalu je mula lah diaorang semua ni nak melintas. Lepas tu mula lah penunggang motosikal buat brek kecemasan. Biasalah jalan-jalan kampung ni mesti ada ayam peliharaan jiran tetangga yg cari makan.

Dah masak sangat dah dengan perangai ayam-ayam macam ni. Dari darjah 5 dulu aku perasan. Dulu masa akhir tahun darjah 4, aku bawak motor takde lah terer mana lepas tu berlagak nak bawak laju, kat depan ada lori simen punya nak elak ayam aku sampai eksiden langgar motor orang. Panggggg! Dah terlambat dah nak tekan brek time tu sebab tu aku langgar je orang depan. Sampai patah sayap motor tu. Mak dengan abah sampai sekarang taktahu. Hehe.

Tu cerita masa darjah 4. Ni nak cerita setelah lebih kurang 10 tahun berlalu, aku kan pergi kerja sekarang bawak motor sejak Iman dah berhenti kerja ni. Satu hari tu aku dah terlambat sangat, bukan lambat sebab apa, aku sempat online lagi sekali tengok jam dah pukul 7.45 pagi. Tu yang kelam kabut tu. Nak dijadikan cerita, masa tengah sedap bawak laju tetiba ayam nak melintas. Nasib baik dia sempat lepaskan diri kalau tak memang dah tempang ayam tu agaknya. Lepas tu aku toleh belakang and cakap "mintak maaf lah ayam aku dah lambat ni" hahaha.

Jalan ada lah dekat 2km dari rumah, entah macam mana sekor burung tu tetiba je singgah kat jalan yg aku lalu tu, apa lagi aku terlanggar lah. Pehhhh serba salah gile rasa. Aku nampak bulu dia terbang-terbang. Tak tahu lah hidup lagi ke tidak. Aku cuma mintak maaf kat Allah je. Kat burung tu pon mintak maaf jugak. Aku plan nak tepikan burung tu tapi masa aku balik kerja dekat pukul 6ptg burung tu dah takde.

Sekarang ni bila aku bawak motor then nampak ayam main-main kat tepi jalan aku mesti bebel sesorang "jangan cari nahas yamm, baik stay situ dulu, lepas aku lalu baru boleh melintas" haha. Biasa ahh aku kalau bawak motor sesorang aku memang suka bebel sesorang tak pon nyanyi. Orang nak kata aku gile lantak korang lah yg penting aku tak susahkan korang.