Konklusi lagu Di Sana Menanti Di Sini Menunggu

Tadi aku dengar lagu Di Sana Menanti Di Sini Menunggu. Ulang ulang aku dengar. Lirik dia boleh tahan lah. Lepas tu aku fikir, kalau benda tu jadi kat tempat aku, apa keputusan yang aku buat. So aku buat lah sikit konklusi kat sini.

"Kalau ku pilih di sini apa kata di sana, kalau ku pilih di sana di sini akan terluka, perlukah aku pilih keduanya, bahagi kasih seadil adilnya."

Tu pon kalau boleh bahagi kan kasih dengan seadil adilnya. Kalau tak boleh? Haa jadi lah macam lirik ni, "di sana hanyalah menanti, sampai bila pun ku tak pasti, bertanya khabar melalui tinta jarang sekali bertemu muka namun ku tahu dia setia. Dan di sini tetap menunggu, berada jelas di mataku, pasti tak muak terhadap aku sanggup menunggu kata putusku sayang ketabahan mu menawanku."

Kesian lah yang kat sana. Punya dia setia tapi orang tu pilih yang ada depan mata. Kalau macam tu kenapa tamak sangat nak dua dua? Sia sia jelah orang kat sana tu setia. Yang depan mata ni of course lah dia ada advantage tersendiri SEBAB dia ada depan mata. Yang jauh nak buktikan macam mana kan. Yang depan mata boleh berkepit 24/7 kalau nak. Yang jauh apa boleh buat? Just call or message jelah. Tak pon Skype. Yelahh nak jumpa jauh.

Kalau jadi kat aku lah kan, kalau jadi lah cerita dia sekarang, ada EMPAT kemungkinan yang aku akan buat. Sama ada pilihan pertama, kedua, ketiga ATAU keempat.

PERTAMA. Aku tak pilih dua dua. SEBAB nak bagi adil kan. Aku tak pilih sana aku tak pilih sini tapi aku pilih situ. Senang. Tapi macam lagi serabutkan keadaan sikit lah.

KEDUA. Aku pilih sini. SEBAB dia berjaya menawan hati aku. Lepas tu, dia ada kat depan mata. At least aku tahu apa yang dia buat. Nak keluar dating pon boleh je selalu. Tapi mana boleh, kan berdosa.

KETIGA. Aku pilih sana. SEBAB dia setia. Sanggup bazir kredit, bayar bil ke broadband ke sebab nak cakap dengan aku. Dia setia sampai bila pun aku tak tahu, kira dia ni baiklah kan. Lagi satu, mesti dia sayang aku. Kalau dia tak sayang, mesti dia tak setia. Dia boleh je cari yang ada kat depan mata dia tapi dia pilih untuk setia kat aku. Sebab tu aku pilih dia.

KEEMPAT. Aku tak pilih sana, sini dan situ. SEBAB kalau dah jodoh tak kemana orang kata. Aku terima je pilihan keluarga. Sepupu aku kata, pilihan keluarga selalunya betul.

Tapi seeloknya, kalau dah pening sangat nak pilih yang mana, buat lah solat istikharah. Mintak ditunjukkan pilihan yang benar. Tak kisah lah sana, sini atau situ. Petunjuk dari Allah lagi tepat, betul dan pasti. Hehe.